БУЛІНГ: поради батькам, учителям, учням

Як побороти булінг: інструкція для дітей, батьків та вчителів

Центр інформації про права людинина основіматеріалівЮНІСЕФ підготував інструкцію для дітей та дорослих, аби правильно та своєчасно реагувати на проявицькування.

ЩО ТАКЕ БУЛІНГ ТА ЯКІ ЙОГО ПРИЧИНИ

Булінг– це агресивна і вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним впливом.

Кривдники можуть знайти безліч причин щоб цькувати дитину: зовнішність, що не вписується у загальноприйняті рамки, поведінка, думки, які не збігаються з думкою більшості, тощо.

Яскравими прикладамибулінгує словесні образи, навмисне неприйняття дитини до колективу, шантаж та навіть побиття.

"Успіхи у навчанні, матеріальні можливості та навіть особливості характеру можуть стати основою длябулінгу. Крім того, жертвоюбулінгуможе стати також той, кому складно спілкуватися з однолітками, хто поводиться відлюдкувато чи, навпаки,провокативно",– зауважують психологи.

Частіше за вселюди, що цькують, вважають, що це смішноі в цьому немає великої проблеми чи трагедії, а також, що дорослі не будуть звертати на це увагу.

ЯК ВІДРІЗНИТИ БУЛІНГ ТА СВАРКУ МІЖ ДІТЬМИ

Булінгсупроводжується реальним фізичним чи психологічним насиллям: жертву висміюють, залякують, дражнять, шантажують, б'ють, псують речі, розповсюджують плітки, бойкотують, оприлюднюють особисту інформацію та фото в соціальних мережах.

У ситуаціїбулінгузавжди беруть участь три сторони: той, хто переслідує, той, кого переслідують та ті, хто спостерігають.

Якщобулінгвідбувся, вінможе повторюватися багато разів.

ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО ВАШУ ДИТИНУ ПІДДАЮТЬ ЦЬКУВАННЮ

Перше, що треба зрозуміти –діти неохоче розповідають про цькування у школі, а тому не слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона відповість вам чесно. Томуголовна порада для батьків– бути більш уважними до проявівбулінгу.

Якщо вашадитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи, перестала вчитись, то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у банальних лінощах. Також до видимих наслідківбулінгувідносятьрозлади сну, втрату апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у школі, вонаможе почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитись від агресора.

Якщо цькуванню піддають вашу дитину, тообережно почніть з нею розмову. Дайте зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що вона стала жертвоюбулінгу.

Розкажіть дитині, щонемає нічого поганогоу тому,щоб повідомити про агресивну поведінкущодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/подруги.

Такожне сліду розмові з дитиноювикористовувати такісексистськікліше, як "хлопчик має бути сильним та вміти постояти за себе", "дівчинка не повинна сама захищатись" та інші. Це тільки погіршить ситуацію.

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ТИ СТАВ ЖЕРТВОЮ БУЛІНГУ

Перше і найголовніше правило –не тримати це у секреті. Розкажи друзям, знайомим чи рідним про те, що тебе ображають у школі, цього не слід соромитись.

Інколи допомогти з вирішенням складної ситуації у школі може абсолютно не пов’язана з цим людина: тренер у секції, куди ти ходиш після школи, або вчитель, до якого ти ходиш на додаткові заняття.

Такожне слід звинувачувати себеу тому, що тебе цькують. Ми говорили раніше, що кривдникам легко знайти жертвубулінгу, адже для цього слід просто якось відрізнятись від оточуючих.

Якщо цькування у школі перетворились зі словесних на фізичні –йди до директора школи або завуча та докладно розкажи їм про це. Також повідом про ситуацію батьків.

Якщо у школі є психолог, то можна сміливо звернутись до нього, щоб відновити відчуття впевненості у своїх силах та зрозуміти, як діяти далі.

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВИ СТАЛИ СВІДКОМ ЦЬКУВАННЯ

Якщо цькують твого друга чи подругу, тоодразу звернись до дорослих: вчителя, старших товаришів, родичів, батьків тощо.

Якщо твійдруг чи подругаподілилися з тобою, що вони потрапили у ситуаціюбулінгу, обов’язково говори з ними про це — вонипотребують твоєї підтримки.

У жодному разіне слід приєднуватись до групи, що цькує, та висміювати проблеми свого друга чи подруги.

Якщо ви дорослий, який потерпав відбулінгуколись, тоне проходьте повз. Спробуйте захистити дитину, яку ображають. При цьому не слід ображати дітей, які цькують, адже деякі роблять це, тому що самі постраждали від насильства (вдома, у спортивній секції, в іншій школі тощо). У таких випадках вони можуть виміщати свій біль через знущання і приниження слабших за себе.

Деякі дітибулять, щоб ловити на собі захоплені погляди оточуючих, а відчуття переваги над іншими приносить їм задоволення. До того ж, нападаючи на когось вони захищаються від цькування. Іноді такі діти дуже імпульсивні і не можуть контролювати свій гнів. У таких випадках справа нерідко доходить і до фізичного насильства.

Спробуйте повідомити пробулінглюдей зі школи, де це відбувається, або батьків дитини.

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ІНШИХ ЦЬКУЄШ ТИ

Зрозумій,булінг– це твої дії, а не твоя особистість. Ти можеш ними керувати та змінювати на краще. Пам’ятай, щобулінгзавдає фізичного та емоційного болюіншому, а тому подумай, чи дійсно ти цього прагнеш?Деякі речіможуть здаватися смішними та невинними, проте вониможуть завдати шкоди іншій людині.

ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ, ЯКА ЦЬКУЄ ІНШИХ

Ми вже казали, що в ситуаціїбулінгузавжди беруть участь три сторони, а тому, коли ви дізнались про цькування у школі, не слід забувати про тих, хто ображає. Психологи зауважують, щодитині, якабулитьінших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає відбулінгу.

Відверто поговорітьз нею про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це". Уважно вислухайте ізосередтесянапошуціфактів, а не на своїх припущеннях.

Не применшуйте серйозність ситуаціїтакими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".

Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.

Спокійнопоясніть дитині, що її поведінка може завдати шкодине тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гіршебулінгвпливатиме на всіх учасників.

Дайте зрозумітидитині, щоагресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство. Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.

Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинитьбулінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення. Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, якубулять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.

Пам'ятайте, щоагресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки.

Заходи щодо попередження булінгу в учнівському середовищу

в Антонівській ЗОШ І-ІІІ ступенів №21

1 Щомісячно проводити бесіди, рольові ігри, тренінги, круглі столи, анкетування, відеолекторії Формування правосвідомості і правової поведінки учнів, відповідальності за своє життя, розвиток активності, самостійності, творчості учнів, створення умов для самореалізації особистості школярів. Вчитель основ здоров`я Вчитель історії та правознавства Класні керівники Соціально-психологічна служба Протягом року
2 Орієнтовна тематика\ Кібербулінг Критичне сприйняття інформації: -Час перенасичення інформації -Чому в інтернеті є все – від цінного до неправди -Критичне мислення сучасної людини -Як маніпулюють людьми через телебачення -Як розрізнити правдиву й неправдиву інформацію? 1 раз на місяць Класні керівники Протягом року
3 Дискримінація і толерантність: -Права людини та право захист -Ксенофобія та дискримінація -Толерантність 1 раз на місяць
4 Орієнтовна тематика Дискримінація у школі: -Школа,як дискримінаційне середовище -Дискримінація за ознаками віку -Дискримінація за місцем проживання -Дискримінація за ознаками інвалідності -Дискримінація за релігійними переконаннями -Дискримінація за майновим станом та іншими ознаками 1 раз на місяць
5 Орієнтовна тематика Протидія цькуванню: -Цькування ( булінг), причини виникнення та наслідки -Особливості цькування в школі -Протидія цькуванню: покрокова інструкція Бесіди 1 раз на місяць Класні керівники
6 Орієнтовна тематика Гендер і нерівність у суспільстві: -Стать і гендер: сутність межі понять -Маскулінність і фемінність -Гендерна поляризація -Гендерна нерівність у суспільстві 1 раз на місяць вчитель історії та правознавства
7 Орієнтовна тематика Гендерна соціалізація, ролі та стереотипи: -Соціальна стать -Статеворольова соціалізація -Агенти соціалізації - Очікування від жінок та чоловіків -Як справитися зі стериотипами 1 раз на місяць вчитель історії та правознавства
8 Щомісячно проводити засідання Ради профілактики правопорушень серед учнів Голова Ради профілактики
9 Бесіди з батьками учнів щодо профілактики булінгу та правил спілкування з дітьми, що потерпають від третирування Класні керівники Практичний психолог Протягом року
10 Ознайомлення шкільної громади з особливостями поширення масових негативних явищ серед учнів загальноосвітніх шкіл та загальноприйнятими у світі поняттями «булінг», «третирування», «цькування» з огляду на розуміння проблеми насильства над дітьми та його видами Створення інформаційних куточків в кожному класі для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у ситуації насилля та правопорушень. Протягом року Класні керівники висвітлення матеріалів на педагогічних радах, засіданнях методоб'єднань класних керівників, батьківських зборах
11 Налагодження співпраці з центром соціальних служб сім’ї, дітей та молоді, службами у справах дітей, представниками ВНЗ, ЗМІ, позашкільними установами, недержавними організаціями. Протягом року Соціальна служба у справах дітей Ювенальна превенція
12 Проведення бесід з підлітками з метою профілактики булінгу, виступи провідних спеціалістів у системі профілактичної роботи щодо подолання різноманітних форм агресивної поведінки серед підлітків. Корисні правила-поради для профілактики і подолання кібер-булінгу Шкільний психолог Ювенальні працівники Протягом року
13 Методичні рекомендації щодо формування безпечного освітнього простору, запобігання булінгу та мобінгу в Новій українській школі Соціально-психологічна служба Протягом року
14 Просвітницька робота фахівців соціально-психологічної служби школи серед дітей та учнівської молоді щодо попередження насильства з використанням основних форм просвітницької роботи Анкетування учнів з метою виявлення проявів насильства Соціально-психологічна служба Протягом року
15 Бесіди психолога з учнями на тему: «Я – повноцінна особистість» «Життя без агресії», «Дізнайся про свої права та обов'язки» з метою формування прагнення підлітків до ведення здорового способу життя; обізнаності учнів у негативізмі булінгу та його наслідків, попередження насильницької поведінки учнів. Протягом року Соціально-психологічна служба 1 раз на місяць
16 Проведення зустрічей, круглих столів, диспутів, годин відкритих думок, конференцій для неповнолітніх зі шкільним офіцером поліції, спеціалістами правоохоронних та кримінальних відділів поліції, служб соціального захисту, медичних установ та інших зацікавлених організацій на тему «Ми - за життя без насильства», «Права та обов'язки школярів» тощо. Правоохоронні органи Шкільні офіцери Протягом року
17 Консультації щодо ознак насилля по відношенню до їх дитини і рекомендації, що робити в такій ситуації. Шкільний психолог Протягом року
18 Педагогічна нарада. Про проведення в закладах освіти просвітницьких-профілактичних заходів з формування безпечного освітнього середовища та запобігання булінгу. Заступник директора з ВР Класні керівники
19 На засіданнях шкільного парламенту розглядати питання щодо протидії булінгу в учнівському середовищу Педагог-організатор
20 Фільми
  • «Чучело»(1983), режисер Ролан Быков — відомий радянський фільм про шкільне цькування, жорстокість і зраду товаришів.
  • «Клуб Сніданок»(1985), режисер Алан Хьюз — культовий фільм 80-х років минулого століття про інакшість, молодіжний бунт і підліткові проблеми.
  • «Мост в Терабітію»(2007), режисер Габор Чупо. Він піднімає проблеми дорослішання, спроби захиститися від зовнішнього жорстокого світу.
  • Проект«Задира»(2011), режисер Лі Хірш. Телевізійний проект, в якому автори досліджують життя п’яти американських школярів та їх родин впродовж навчального року і намагаються розібратися в причинах виникнення булінґу.
  • «Володар мух»(1963), режисер Пітер Брук. Це екранізація відомого роману Вільяма Джеральда Голдінга, якийтакож рекомендуємо для читання. Група підлітків опиняється на острові, вони намагаються вижитита обирають різні стратегії для цього, що розколює групу і призводить до трагедії.
  • «Говори»(2004) режисерка Джессіка Шарзер — історія про те, як популярна учениця зазначє цькування. Фільм досліджує табуйовані теми, булінґ.
  • «Чудо» (2017) режисер Стівен Чбоскі.Фільм про роль батьків у ситуаціях, коли їх дитиназазнає цькування, про особливу дитину і способи вирішення конфліктів у навчальному закладі.
  • Серіал«13 причин чому»(1-2 сезони), автор Брайан Йоркі — гучний серіал про причини самогубства молодої дівчини — школярки.
Перегляд та обговорення на виховних годинах Класні керівники Протягом року
23 Затвердження плану діяльності програми «Профілактика булінгу серед учнівської молоді» у структурі діяльності соціально-психологічної служби школи Соціально-психологічна служба

Уповноважена особа з питань протидії булінгу у закладі - Трянова Г.М., практичний психолог

Додаток 1 до наказу від 09.10.2020 № 174

«Про проведення профілактичних заходів

проти цифрового булінгу»

Назва заходу Дата проведення Клас Відповідальні
1. Година спілкування на тему «Протидія булінгу (цькуванню)» З 12.10.2020 – по 16.10.2020 5-9 Класні керівники
2. Створення пам’ятки для учнів «Стоп булінг» З 12.10.2020 – по 16.10.2020 5-9 педагог-організатор
3. Анкетування/бесіда «Протидія насиллю» З 12.10.2020 – по 16.10.2020 5-9 Практичний психолог
4. Демонстрація відеоролику «Stop Sexting» З 12.10.2020 – по 16.10.2020 5-9 Класні керівники
5. Бесіда на тему: «Чому треба навчати дітей задля запобігання ситуації булінгу» З 12.10.2020 – по 16.10.2020 5-9 Класні керівники
6. Оновлення класних куточків З 12.10.2020 – по 16.10.2020 5-9 педагог-лорганізатор
Кiлькiсть переглядiв: 143

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.